Belgradissa syntynyt Tamara Stefanovich kiehtoo yleisöjä ympäri maailman ainutlaatuisilla, räätälöidyillä resitaaliohjelmillaan ja maailman johtavien orkestereiden solistina. Hän suhtautuu intohimoisesti laajaan ohjelmistoonsa Bachista nykymusiikkiin ja on esiintynyt muun muassa Clevelandin orkesterin, Chicagon sinfoniaorkesterin, Lontoon sinfoniaorkesterin ja filharmonisen orkesterin, Bayerischer Rundfunk -orkesterin, Chamber Orchestra of Europe -kamariorkesterin ja Mahlerin kamariorkesterin kanssa. Stefanovich esiintyy maailman merkittävimmissä konserttipaikoissa, kuten Tokion Suntory Hallissa, Lontoon Royal Albert- ja Wigmore-saleissa, Berliinin filharmoniassa, Kölnin filharmoniassa, Hampurin Elbphilharmoniessa ja Amsterdamin Muziekgebouwissa. Hän on säännöllinen vieras kansainvälisillä festivaaleilla, kuten Salzburger Festspiele, Schwetzinger SWR Festspiele, Musikfest Berlin, Klavier-Festival Ruhr, Internationales Musikfest Hamburg, Flagey Piano Days, London Piano Festival ja BBC Proms.
Stefanovich debytoi Israelin filharmonisen orkesterin kanssa Kirill Petrenkon johdolla soittamalla Mozartin pianokonserton nro 24 ja ensiesitti Saksassa Magnus Lindbergin pianokonserton nro 3 NDR Elbphilharmonie -orkesterin kanssa Esa-Pekka Salosen johdolla. Stefanovich jatkaa monipuolisia pianokonserttojaan Liza Limin teoksesta World as Lover, World as Self aina Ravelin, Abrahamsenin, Bartókin ja Szymanowskin musiikkiin asti. Hän hurmaa yleisönsä mukaansatempaavilla, 50 etydin tai 20 sonaatin konserttimaratoneillaan.
Tamara Stefanovich aloitti kauden 2023/24 esittämällä Beethovenfest Bonn 2023 -festivaalilla Messiaenin Turangalila-sinfonian Beethoven Orchester Bonnin kanssa, minkä jälkeen hän on esiintynyt Bremer Philharmonikerin, Oregon Symphonyn ja Das Neue Ensemblen kanssa. Kauden aikana hän on esittänyt resitaaleja Berliinin Boulez Saalissa, Zürichin Tonhallessa ja Madridin Auditorio Nacionalissa.
Tamara Stefanovich tekee yhteistyötä Christopher Dellin, Christian Lillingerin ja Jonas Westergardin kanssa innovatiivisessa improvisaatioyhtyeessä SDLW. Kvartetin Kölner Philharmonian ylivoimaisen ensiesityksensä jälkeen se esiintyi Berliinissä, Hampurissa, Münchenissä ja Klangspuren Festival Schwazissa. Heidän ensimmäinen albuminsa SDLW (bastille musique 2022), on saanut kiitosta kekseliäästä ja jännittävästä sävystään, ja se on ollut ehdolla saksalaisten levykriitikkojen palkinnon saajaksi.
Tamara Stefanovichin kanssa työskennelleisiin säveltäjiin kuuluvat Pierre Boulez, Sir George Benjamin, György Kurtág ja Hans Abrahamsen. Hän tekee kamarimusiikkiyhteistyötä muun muassa Matthias Goernen ja Pierre-Laurent Aimardin kanssa ja työskentelee kapellimestareiden, kuten Esa-Pekka Salosen, Vladimir Jurowskin, Susanna Mälkin ja Osmo Vänskän kanssa.
Stefanovichin palkittuun äänitetuotantoon kuuluvat Kurtágin Quasi una Fantasia ja hänen kaksoiskonserttonsa Asko|Schönberg Ensemblen, Reinbert de Leeuw'n ja Jean-Guihen Queyras'n kanssa (ECM). Hänen levytyksensä Bartókin konsertosta kahdelle pianolle, lyömäsoittimille ja orkesterille Pierre-Laurent Aimardin ja Lontoon sinfoniaorkesterin kanssa Pierre Boulezin johdolla (Deutsche Grammophon) oli Grammy-ehdokkaana. Tamaran ensimmäinen sooloalbumi Influences (Pentatone) oli omistettu Ivesin, Bartókin, Messiaenin ja Bachin teoksille. Viime kaudella Stefanovich julkaisi Messiaenin Visions de l'Amen Pierre-Laurent Aimardin kanssa (Pentatone), Vassos Nicolaun etydejä sisältävän sooloalbumin Nicolaou Etudes & Frames (Pentatone) sekä Abrahamsenin Left, alone -teoksen WDR Sinfonieorchester Kölnin kanssa (Winter & Winter).
Tamara johtaa säännöllisesti opetusprojekteja Lontoon Barbican Centressä, Kölnin filharmoniassa ja Ruhrin pianofestivaalilla. Hän on yksi Portlandin kansainvälisen The Clearing -pianofestivaalin perustajista ja kuraattoreista sekä kamarimusiikin vieraileva professori Royal Academy of Musicissa ja Accademia di Musica Pinerolossa. Hän on opiskellut Belgradissa, Curtis Institutessa ja Kölnin musiikkikorkeakoulussa.
Kuva: Sihoo Kim