Mäntän Musiikkijuhlat on kehittynyt nuorten pianistien tapahtumasta kansainvälisesti arvostetuksi pianofestivaaliksi. Vuonna 2024 vietämme Mäntän Musiikkijuhlien 25-vuotisjuhlaa.
Ajatus nuorten pianistien festivaalista syntyi Sibelius-Akatemian piano-opiskelijoiden keskuudessa 1990-luvun lopulla. Siinä missä kamarimusiikkifestivaaleja oli joka niemessä, notkossa ja saarelmassa, jokakesäinen pianofestivaali puuttui Suomesta kokonaan. Se oli siis tehtävä itse. Suuren innostuksen vallassa järjestettiin ensimmäiset Mäntän Musiikkijuhlat kesällä 1999. Ohjelmistosta vastasi Niklas Pokki, joka on toiminut festivaalin taiteellisena johtajana sen koko historian ajan.
Laaja ja korkeatasoinen festivaali sekä sen hieman yli 20-kesäinen, kunnianhimoinen järjestäjäjoukko herättivät huomiota – nuori pianistienergia kiinnosti mediaa ja lehtikirjoittelu oli alusta asti kattavaa. Vuonna 2001 festivaali pääsi ensimmäisen kerran televisioon, kun Yle 1:llä näytettiin Iza Lewenstamin dokumenttielokuva Mäntän Musiikkijuhlista.
Tärkeä merkkipaalu oli 5-vuotisjuhla vuonna 2003, jolloin Mäntän Musiikkijuhlien ensimmäinen iso tilausteos, Kalevi Ahon 2. pianokonsertto esitettiin Vilppulan kirkossa. Solistina oli Antti Siirala ja Sinfonia Lahden jousia johti Osmo Vänskä. Samana vuonna Mäntän Musiikkijuhlat valittiin yhdessä Mäntän kuvataideviikkojen kanssa Finland Festivals -järjestön Vuoden Festivaaliksi.
Mäntän Musiikkijuhlilla alettiin kuulla myös jonkin verran nuoria ulkomaalaisia lahjakkuuksia. Juhlilla jo 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä esiintyneistä nuorista muun muassa Ran Dank tekee suurta uraa sekä pianistina että opettajana Yhdysvalloissa ja Igor Levit esiintyy ympäri maailmaa tunnetuimpien orkesterien solistina. Myös monet Mäntässä esiintyneet suomalaismuusikot ovat tehneet hienoa kansainvälistä uraa. Yhtenä esimerkkinä on kokoonpano, joka esiintyi Mäntän Musiikkijuhlien festivaalikvartettina vuonna 2001 ja tunnetaan nykyisin iskevämmällä nimellään, Meta4.
Nuorten pianistien tapahtumasta kansainväliseksi festivaaliksi
Ranskalais-kyproslaisen virtuoosilegendan Cyprien Katsarisin vierailu 10-vuotisfestivaalilla vuonna 2008 uutisoitiin peräti television pääuutislähetyksessä. Mäntän Musiikkijuhlat oli astunut ison askeleen kohti tulevaa kansainvälisyyttä. Nuoret kotimaiset huiput olivat kuitenkin tärkein osa esiintyjäkaartia myös 10-vuotisfestivaalilla.
Kymmenvuotisjuhlien jälkeen Mäntän Musiikkijuhlista pyrittiin entistä määrätietoisemmin kehittämään kaikenlaisten pianomusiikin ystävien – pianomusiikin rakastajien, harrastajien, pedagogien – kohtaamispaikka, jossa yleisö voi rennossa ja pienimuotoisessa ympäristössä kohdata suomalaisia ja kansainvälisiä pianisteja sekä nuoria lupauksia. Juhlilla kuultiin kiinnostavimpia kotimaisia pianotaitelijoita Antti Siiralasta Olli Mustoseen sekä nuoren polven kansainvälisiä huippuja, kuten Severin von Eckardsteinia ja Denis Kozhukinia.
Kanadalaisen Marc-André Hamelinin vierailu festivaalin 15-vuotisjuhlilla vuonna 2013 oli järjestäjille eräänlainen unelmien täyttymys – olivathan Hamelinin levytykset ja ohjelmistovalinnat olleet yksi juhlien alkuvaiheen suurista innoituksen lähteistä. Ääriään myöten täynnä oleva sali vahvisti järjestäjien uskoa siihen, että kansainvälisten tähtipianistien resitaalit olisivat mahdollinen kehityssuunta festivaalille. Jossain mielessä Hamelinin konsertti olikin Mäntän Musiikkijuhlien tulevan kehityksen lähtölaukaus.
Kansainvälistä vauhtia ja yleisöennätyksiä uudessa konserttipaikassa, Serlachiuksella
Vuonna 2014 Mäntän Musiikkijuhlilla alkoi aivan uusi aikakausi, kun festivaali aloitti yhteistyön Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kanssa. Pääkonserttipaikkana toimi vastavalmistunut Serlachius-museo Gösta, joka nykyisin tunnetaan Serlachius Kartanona. Loppuunmyytyjen iltakonserttien sarjan päätti brittiläisen Paul Lewisin Beethoven-resitaali.
Samana vuonna Nuorten pianoakatemian kesäperiodi tuli tukemaan musiikkijuhlien vuonna 2011 aloittamaa mestarikurssitoimintaa. Nuoret saivat majoituspaikakseen R. Erik ja Bror Serlachiuksen säätiön omistaman, kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Huhkojärven tilan. Nuoria huippulupauksia Nuorten pianoakatemiasta ja Sibelius-Akatemiasta on kuultu Festivaalin nuoret taiteilijat -konsertissa vuodesta 2015 lähtien. Koulutustoiminnan viimeisin vaihe on ollut vuodesta 2021 toiminut Pohjoismainen pianoakatemia.
Serlachius Kartanon ainutlaatuinen, luonnonläheinen ja taiteentäyteinen ympäristö ja uudenaikaiset konserttitilat antoivat hyvät eväät festivaalin tulevaisuudelle. Museoyhteistyön alettua festivaali on ollut vuosi vuodelta kansainvälisempi, samalla kuin yleisömäärä ja täyttöaste ovat kasvaneet voimakkaasti.
Sibelius-juhlavuosi 2015 muistetaan erityisesti kansainvälisen Sibelius-sävellyskilpailun pianosarjan voittoteosten kantaesityksistä sekä Angela Hewittin häikäisevästä Bachin Goldberg-muunnelmien esityksestä.
Mäntän Musiikkijuhlien 20. juhlavuotta vietettiin vuonna 2018. Juhlavuoden merkittävä kantaesitys oli Kalevi Ahon 2. pianosonaatti, jonka Sonja Fräki esitti avajaiskonsertissa. Kansainvälisiin tähtivieraisiin kuuluivat esimerkiksi Sergey Babayan ja Jeremy Denk. Kesävilppulalaisen Oskar Merikannon 150-vuotissyntymäpäivä sattui festivaalin päätöspäivälle, ja sitä vietettiin Johanna Rusasen ja Folke Gräsbeckin konsertissa Vilppulan kirkossa.
Vuoden 2019 festivaali tuotti kuudennen peräkkäisen kävijäennätyksen. Festivaalin tähtikaartiin kuuluivat muun muassa Beatrice Rana, Marc-André Hamelin ja suomalaisista Paavali Jumppanen. Clara Schumann -juhlavuosi näkyi usean konsertin ohjelmistossa.
Ikimuistoisia festivaaleja pandemian tuomista muutoksista riippumatta
Koronavuodet iskivät myös Mäntän Musiikkijuhliin. Vuoden 2020 elokuun alkuun suunniteltu festivaali jouduttiin peruuttamaan pandemiatilanteen vuoksi. Neuvotteluissa taiteilijoiden ja agenttien kanssa saavutettiin kuitenkin suotuisa lopputulos: koko festivaali saatiin siirrettyä käytännössä sellaisenaan seuraavaan vuoteen.
Kesän 2021 festivaali ei kuitenkaan sekään sujunut täysin vailla koronan puuttumista peliin. Pirkanmaan aluehallintokeskus määräsi yleisötilaisuuksiin kahden metrin turvavälit Mäntän Musiikkijuhlia edeltävänä perjantaina, jolloin festivaalilla oli viikonloppu aikaa rakentaa kaikki järjestelyt Koskelan koulukeskuksen liikuntasaliin. Musiikkijuhlien tarkkojen terveysturvallisuustoimien ansiosta festivaalin jäljiltä ei todettu ainoatakaan tartuntaa, ja hyvin hoidetut järjestelyt saivat runsaasti kiitosta myös lehdistöltä.
Vuoden 2021 festivaalin ohjelma oli näyttävä. Mäntässä kuultiin esimerkiksi Tapani Länsiön Pianokonserton kantaesitys, Ian Bostridgen ja Saskia Giorginin Shubert-resitaali sekä Andreas Haefligerin Beethoven-konsertti.
Vuoden 2022 festivaalilla päästiin palaamaan Serlachiukselle. Varsinaisen hurmoksen nostatti päätöskonsertin nuori supervirtuoosi Seong-Jin Cho, jonka faneja oli saapunut Mänttään aina Etelä-Koreasta ja Yhdysvalloista asti.
Mäntän Musiikkijuhlien siihenastisen historiansa kansainvälisin festivaali järjestettiin vuonna 2023. Lavalla loisti tähtikaarti, jolla mikä tahansa pianofestivaali olisi voinut ylpeillä. Siihen kuuluivat muiden muassa Boris Giltburg, Gabriela Montero, Jean-Efflam Bavouzet, Tiffany Poon ja Paul Lewis, sekä nuoret huiput Jeneba Kanneh-Mason ja Piotr Pawlak.
Vuonna 2024 Mäntän Musiikkijuhlat viettää 25. juhlavuotta
Kesällä 2024 juhlitaan Mäntän Musiikkijuhlien neljännesvuosisataa, eikä edellisestä vuodesta jäädä jälkeen. Serlachiuksen Kivijärvi-salissa kuultavia taiteilijoita ovat Ingrid Fliter, Yeol Eum Son, Laura Mikkola, Severin von Eckardstein, Elisabeth Brauss, Javier Perianes, Anton Mejias ja Pierre-Laurent Aimard.
Mäntän Musiikkijuhlat on kasvanut nuorten suomalaispianistien festivaalista kansainvälisesti arvostetuksi tapahtumaksi, jonka kulmakiviä ovat maailmanluokan pianoresitaalit sekä nuoret pianistilahjakkuudet. Seuraavien kahdenkymmenenviiden vuoden aikana festivaalin tavoitteena on kasvattaa ennemmin merkitystään kuin kokoaan. Haluamme kehittyä maailmankin mittakaavassa merkittäväksi pienten pianofestivaalien jalokiveksi.
Tutustu Mäntän Musiikkijuhlilla vuosikymmenien varrella esiintyneisiin taiteilijoihin